بازتاب حمله اسرائیل به ایران | رسانه‌های غربی: تل آویو از بلوف حمله سنگین عقب نشینی نکرد

بازتاب حمله اسرائیل به ایران | رسانه‌های غربی: تل آویو از بلوف حمله سنگین عقب نشینی نکرد

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی همگی حمله بامداد جمعه به پایگاه هوایی اصفهان را پاسخی از طرف اسرائیل در قبال حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی همگی حمله بامداد جمعه به پایگاه هوایی اصفهان را پاسخی از طرف اسرائیل در قبال حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران به اسرائیل دانستند. رژیم صهیونیستی برخلاف ایران و به دنبال سیاست تقریبا همیشگی خود مسئولیت این حملات را برعهده نمی‌گیرد.

در برخی از این گزارش‌ها آمده است:

رویترز انگلیس گزارش داد: تهران حملات گزارش شده از سوی اسرائیل را کم اهمیت جلوه می‌دهد و به دنبال انتقام نیست. به نظر می‌رسد مقیاس محدود حمله و پاسخ خاموش ایران در قبال این حمله نشان دهنده تلاش موفقیت‌آمیز دیپلمات‌هایی است که از زمان حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شنبه گذشته، برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه تلاش می‌کنند.

فایننشال تایمز انگلیس نوشت: اسرائیل حملات تلافی‌جویانه‌ای را علیه ایران انجام داد. مقامات و دیپلمات‌های اشاره کردند که حملات محدود بوده و به دنبال اجتناب از تشدید تنش بودند. مقامات اسرائیلی و غربی گفتند که اسرائیل بامداد روز جمعه حملاتی را علیه ایران آغاز کرد که به نظر می‌رسید اقدام تلافی‌جویانه محدودی برای حمله پهپادی و موشکی هفته گذشته تهران باشد.

واشنگتن‌پست آمریکا حمله اسرائیل به ایران را تایید کرد و به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: اسرائیل به ایران حمله کرد و آمریکا در آن دخالتی نداشت. یک مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل بامداد روز جمعه به تلافی رگبار موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده در آخر هفته گذشته به ایران حمله کرد.

مشخص نیست این حمله به ظاهر محدود چه خسارتی در مرکز ایران ایجاد کرده است، اما این مقام - که به شرط ناشناس ماندن در مورد مسائل حساس نظامی صحبت کرد - گفت که هدف از این حمله به ایران نشان دادن این بود که اسرائیل توانایی حمله به داخل کشور را دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از اظهارنظر در مورد اینکه آیا واشنگتن در مورد این حمله هشدار داده شده است یا نه، خودداری کرد، اما تاکید کرد که «ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نداشته است.»

ای بی سی نیوز آمریکا هم نوشت: براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان حمله جمعه صبح اسرائیل به ایران آسیبی به مراکز هسته‌ای این کشور وارد نشده است.

بلومبرگ آمریکا هم نوشت: ایران حمله پهپادی اسرائیل را تایید کرد و گفت این حمله شکست خورد. اسرائیل این حمله را تایید نکرد ولی دو مقام آمریکایی گفتند که این حمله انتقام‌جویانه در پاسخ به رگبار موشکی و پهپادی هفته گذشته تهران به اسرائیل انجام شده است.

آسوشیتدپرس آمریکا گزارش داد: ایران به پهپادهای تهاجمی اسرائیل در نزدیکی پایگاه هوایی و سایت هسته‌ای اصفهان شلیک کرد. این سروصدا اوائل روز جمعه نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل در پی حمله بی‌سابقه هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی تهران به اسرائیل را افزایش داد.

سی ان ان آمریکا نیز نوشت: اسرائیل به آمریکا حمله کرد. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که اسرائیل به ایران حمله نظامی کرده است و مقامات ایرانی تاکنون آن را کم اهمیت جلوه داده‌اند. اسرائیل اظهارنظری نکرده و ایران منبع این حمله را مشخص نکرده است.

الجزیره قطر هم نوشت: سیستم‌های پدافند هوایی ایران عمل کرد. خبرگزاری دولت ایران نوشت که 3 شی پرنده کوچک ناشناس در آسمان شناسایی شدند و بر فراز اصفهان منهدم شدند و هیچ تلفاتی نداشت.